Melding: Serveridentiteit niet gecontroleerd op uw iOS apparaat

Uit de praktijk
Probleem
U heeft een iOS apparaat van Apple ( iPad of iPhone ) en U krijgt plotseling
bij het ophalen van de e-mail het navolgende scherm:






Mogelijke oorzaak
Er wordt getracht mail op te halen/versturen via een beveiligde internet-verbinding, maar ...
Het beveiligings-certificaat is enkel uitgegeven voor mail.mailservernaam.nl en niet
voor mail.uwdomeinnaam.nl
U dient bij de inkomende ( en eventueel uitgaande ) mail-instellingen in uw e-mail
programma bij de: Servernaam / hostnaam de naam te wijzigen
van: mail.uwdomeinnaam.nl naar: mail.mailservernaam.nl

Informeer eventueel bij uw e-mail provider naar de juiste instellingen
en poortnummers voor het ophalen / versturen van mail via een beveiligde verbinding.

Als de servernaam overeenkomt met de naam op het certificaat, dan krijgt U deze melding niet meer.

Een mogelijke oplossing 1
Bij sommige gebruikers werkt deze oplossing:
A. Klik op: Details
B. Klik rechts bovenaan op: Vertrouw
Hierna bent U mogelijk van dit probleem af.
Bij gebruikers met een recente versie van iOS werkt de oplossing hierboven mogelijk,
bij gebruikers met een oudere versie van iOS werkt deze oplossing mogelijk niet, omdat
het woordje: Vertrouw niet in beeld verschijnt, rechts boven in het scherm, helaas.

Een mogelijke oplossing 2
Zie pagina 7 in het .pdf bestand op de link hieronder

LINK - Handleiding E-mail instellen op iOS (iPhone)


Een mogelijke oplossing 3
Sommige gebruikers lossen het probleem op door SSL uit te schakelen op hun iPhone of iPad.
Dit betekent dat daarna de mail onversleuteld wordt opgehaald. Mogelijk dient U ook het poort-nummer
te wijzigen voor de inkomende onbeveiligde server-verbinding voor het ophalen van de mail:

Gebruik voor een onbeveiligde IMAP-verbinding poort 143 voor inkomend en poort 25 voor uitgaand ( SMTP ) .
Gebruik voor een onbeveiligde POP-verbinding poort 110 voor inkomend en poort 25 voor uitgaand ( SMTP ) .

Wilt U toch de mail via een beveiligde verbinding ophalen, dan dient U toch de naam te weten
van mail.mailservernaam.nl en deze in te voeren bij: Servergegevens / Hostnaam .

Op een iPhone / iPad kunt U alsvolgt bij uw e-mail account-instellingen komen, via:
Instellingen - Wachtwoorden en accounts - Onderdeel: ACCOUNTS - Uw mailadres
Via deze weg kunt U de inkomende en uitgaande mail-instellingen wijzigen van uw mail-account.


Helaas ...
In de praktijk wil het soms voorkomen dat het wijzigen van enkele mail-account-instellingen
op een iPhone / iPad niet tot het gewenste resultaat leidt. Indien U de mening bent toegedaan
dat alle instellingen juist zijn ingevuld en toch wil het niet lukken, dan is het advies in het
uiterste geval: verwijder het gehele mail-account op uw iPhone / iPad, zet de iPhone of iPad
daarna uit en weer aan en maak het e-mail account opnieuw aan met de volgens U juiste instellingen.
Maakt U gebruik van een pop-account voor het ophalen van de e-mail, dan betekent dit wel, dat U
alle huidige mails kwijt bent op uw iPhone / iPad, wanneer U het e-mail account verwijderd en opnieuw
aanmaakt. Informeer dan ook eerst bij uw internet/hosting provider of alle ingevulde instellingen
juist zijn, voordat U overgaat tot het verwijderen van uw gehele mail-account op uw iPhone / iPad.


Een alternatieve oplossing 1
Komt U er niet uit en zit U toch in een situatie dat U de mail moet ophalen en/of versturen,
probeer dan om in te loggen via webmail.
Heeft U een eigen domeinnaam/website, ga dan naar een webbrowser ( Google Chrome, Firefox,
Edge, Safari, I.E of Opera ) en probeer in te loggen op uw webmail via uw eigen website,
via uw eigen websitenaam, bijvoorbeeld via :

www.websitenaam.nl/webmail

of via:

webmail.websitenaam.nl

Heeft U een particulier e-mail adres, probeer dan via uw eigen thuis-provider in te loggen
op uw eigen webmail. Voor meer info, zie:

LINK - Webmail

Een alternatieve oplossing 2
Zit U in een situatie dat U niet bij uw mail kunt en U MOET NU terplekke toch de beschikking
hebben over een werkend mail-adres waarmee U e-mail kunt ophalen en versturen,
maak dan even snel een werkend mail-adres aan via:

LINK - Outlook.com

of via:

LINK - Gmail.com

dan heeft U binnen enkele minuten een werkend nieuw mail-adres voor
het ophalen en versturen van mail, waar U ook bent op de wereld.


Links met meer informatie over dit probleem :
LINK - Serveridentiteit niet gecontroleerd / SSL Certificaat verlopen
LINK - Serveridentiteit niet gecontroleerd
LINK - iPhone/iPad serveridentiteit niet gecontroleerd
LINK - Serveridentiteit niet gecontroleerd
LINK - Serveridentiteit niet gecontroleerd
LINK - 'Serveridentiteit niet gecontroleerd' - probleem op iPad
LINK - KPN: Hulp voor jet Apple-toestel
LINK - Apple: Mail voor Mac: Het certificaat van een server kan niet worden gecontroleerd
LINK - MijnDomein: Serveridentiteit niet gecontroleerd / SSL Certificaat verlopen


Links met Serveridentiteit niet gecontroleerd :
Apple
LINK - Mail voor Mac: Het certificaat van een server kan niet worden gecontroleerd
KPN
LINK - iPad serveridentiteit niet gecontroleerd
LINK - Serveridentiteit niet gecontroleerd.
LINK - Serveridentiteit niet gecontroleerd
LINK - Serveridentiteit kan niet worden gecontroleerd
LINK - Serveridentiteit niet gecontroleerd
LINK - Kan geen mail meer versturen op de ipad na de storing
LINK - pop3.freeler.nl certificaat niet vertrouwd?