Gerelateerd - PCL XL error / IllegalAttributeValue
Gerelateerd - Acrobat Reader
Gerelateerd - PDF
Gerelateerd - Printopdracht verwijderen
Gerelateerd - Standaard programma

.PDF Printprobleem, kan geen .pdf document afdrukken :
Uit de praktijk
De situatie
Steeds meer personen en bedrijven krijgen de facturen digitaal aangeleverd via de mail, in de bijlage.
Het kan voorkomen dat U een toegezonden .pdf factuur niet kunt uitprinten via Adobe Acrobat Reader.
U geeft de printopdracht, maar er komt niets uit de printer en daarna kunt U ook niets anders meer uitgeprint krijgen.
Normaliter kunt U elke .pdf bestand afdrukken, maar dit specifiek toegemailde .pdf bestand niet.

Probleem
- U ontvangt van uw toeleverancier een factuur in .pdf formaat.
- U maakt gebruik van Adobe Acrobat Reader voor het openen van alle .pdf bestanden, omdat
  Adobe Acrobat wereldwijd het standaard programma is voor het formaat: .pdf
- U kunt de factuur in .pdf formaat wel openen en inzien met Adobe Acrobat Reader, maar
  wanneer U deze .pdf factuur wilt uitprinten op de printer, dan komt er niets uit de printer en
  blijft deze .pdf factuur hardnekkig in de printerbuffer zitten en U kunt die factuur ook bijna niet
  meer uit de printerbuffer verwijderd krijgen. Daarna kunt U niet meer printen...
- U kunt normaliter andere .pdf bestanden ( van uw zelf ) wel gewoon uitprinten, maar niet
  specifiek dit .pdf bestand van uw toeleverancier.

Mogelijke oorzaak
Uw toeleverancier, welke U de .pdf factuur heeft toegezonden, maakt mogelijk gebruik van
een programma dat .pdf facturen kan genereren maar dat NIET 100% compatible is met
Adobe Acrobat Reader. Dit veroorzaak het probleem bij U nu, dat U deze factuur dan wel
kunt openen in Adobe Acrobat Reader, maar NIET via Adobe Acrobat Reader kunt uitprinten
op een printer. Daarom blijft dit specifieke .pdf document ( factuur ) hardnekkig in de printerbuffer
zitten.

Oplossing
De oplossing bestaat uit 3 stappen:

Samengevat dient het volgende te gebeuren
1. De printopdracht dient uit de printerbuffer te worden verwijderd
2. U dient de .pdf factuur op een andere wijze uit te printen
3. U dient een klacht in te dienen bij uw toeleverancier ...

Hieronder worden de 3 stappen nader uitgelegd ...

Stap 1:
U zult het hardnekkige .pdf document ( factuur) dat in de printerbuffer zit in uw computer
moeten verwijderen, anders kunt U niet meer printen. In de link hieronder staat duidelijk
uitgelegd hoe U dit kunt doen. Kijk op deze pagina in de link hieronder bij Methode 2.
Hiermee lukt het U zeker om dat vervelende bestand weer uit uw printerbuffer verwijderd te krijgen.

LINK - Printopdracht verwijderen

Stap 2:
A. Sla de bijlage in de mail eerst op, op uw computer. M.a.w. sla deze specifieke .pdf factuur eerst op
    in een map naar keuze, op uw lokale schijfstation.
B. Klik met de rechter-muisknop op dit bestand en kies de menukeuze:Openen met
C. Kies uit het menu: Microsoft Edge
D. De .pdf factuur wordt nu geopend in de webbrowser: Microsoft Edge
E. Klik in Microsoft Edge rechts bovenaan op de 3 puntjes om het menu te openen
F. Kies uit het menu: Afdrukken
G. Mogelijk kunt U nu de betreffende .pdf factuur wèl afdrukken op uw printer ...
H. Lukt dan nog niet, probeer dit .pdf document dan te openen via Google Chrome en probeer
    het nogmaals via Google Chrome af te drukken op uw printer ( Herhaal stap B t/m F hierboven ).


Stap 3:
- Neem contact op met uw toeleverancier en vraag of zij de .pdf factuur in de toekomst kunnen
sturen in een .pdf formaat dat compatible is met Adobe Acrobat Reader en dat ook via Adobe Acrobat
Reader
kan worden afgedrukt, en niet is gegenereerd met een of andere Adobe Acrobat Reader
kloon-programma, dat bij U en wellicht bij diverse van hun andere klanten dit printprobleem veroorzaakt.
Wellicht dat U dan mogelijk een antwoord ontvangt dat U niet de enige bent die dit printprobleem heeft ...
Dit probleem dient bij de bron te worden opgelost...